Міністерство освіти і науки України
Національний університет водного господарства та природокористування
Кафедра політології, соціології та права
Повідомлення з дисципліни «Соціологія»
Підготувала
студентка групи ЕП-23
Гетун Т. В.
Перевірила
Шевчук Т. Є.
Рівне 2009
Зміст
Тема 2. Історія зародження і розвитку соціології:
Розвиток соціології в ХІХ столітті
Тема 3. Соціальна структура суспільства:
Теорія соціальної стратифікації
Тема 4. Соціально-територіальна структура сучасного суспільства:
Проблеми урбанізації
Тема 5. Соціально-демографічна структура суспільства. Соціологія молоді:
Динаміка та проблеми соціально–демографічного розвитку в Україні
Тема 6. Соціологія шлюбу і сім’ї:
Проблеми стійкості шлюбу
Тема 7. Соціологія особистості:
Сутність соціалізації особистості та її основні етапи
Тема 8. Соціологія праці та трудових колективів:
Трудовий колектив
Тема 2. Історія зародження і розвитку соціології
Розвиток соціології в ХІХ столітті.
На початку XIX ст. конкретизується проблематика традиційної соціальної філософії, набувають розвитку емпіричні соціальні дослідження. Французький мислитель К.-А. Сен-Симон запропонував вивести науку про людину на рівень знань, які ґрунтуються на спостереженні, зайнятися «встановленням послідовних рядів фактів». Український соціолог М.В. Захарченко пише з цього приводу: "Сен-Симон виробив концепцію «соціальної фізіології», в якій раціоналістичні погляди XVIII ст. поєднував з історизмом у дослідженні суспільних явищ, зробив перший крок до вивчення суспільних явищ як елементів цілісного організму".
Методологічні розробки Сен-Симона сприяли формуванню позитивізму як напряму в філософії та соціології (від лат. positivus – заснований на досвіді, фактах, реальний). Головне спрямування позитивізму полягало у відмові від абстрактних міркувань про суспільство, у створенні «позитивної» соціологічної теорії, яка повинна була стати такою ж доказовою і загальнозначущою, як і природничі теорії.
Родоначальником позитивізму вважають Огюста Конта (1798 – 1857). Створюючи свою позитивістську концепцію, Конт спочатку наводить визначення суспільної науки як «соціальної фізики», а відтак – як «соціології». Цей термін у наукових колах було зустрінуто скептично, але згодом він прижився. Розвиток суспільства, за Контом, підлягає тим самим законам, що й природа, тому соціологія є частиною природознавства.
Контівська соціологія ґрунтувалася на законах біології, але й передбачала ймовірність змін впливу цих законів внаслідок взаємодії індивідів, яка дедалі ускладнювалася через вплив кожного покоління на наступне. На той час це була новаторська думка, як і вимога до соціології вивчати існуючі закони, а не шукати трансцендентних (апріорних) причин, обґрунтовувати достовірність своїх висновків фактами та їх взаємозв'язками, а не філософськими інтерпретаціями сутності історії.
Істотними у контівській соціології є методи дослідження суспільства. Виступаючи проти умоглядності, крайнощів емпіризму, Конт обґрунтував застосування в соціології методу спостереження, а також експериментального й історичного методів. Основним методом дослідження в соціології вважав спостереження, а найбільш адекватним природі соціальних явищ – історичний метод, тобто історичне порівняння різних послідовних станів людства.
О. Конт поділяв соціологію на дві частини: соціальну статику, яка розглядає суспільство як єдине органічне ціле, вивчає умови його існування, закони функціонування, і соціальну динаміку, що вивчає процеси суспільних змін, закони розвитку соціальних систем. Соціальна статика – це теорія суспільного порядку, організації, гармонії. Така концепція спрямована проти індивідуалістичних теорій, спроб розглядати суспільство як продукт договору між індивідами. У соціальній статиці головним є питання природи соціального зв'язку, взаємодії елементів соціального організму, що існують за всіх історичних умов. "Тут у Конта на передній план виходить органічно пов'язане з ідеєю еволюції поняття «система», яке дотепер є одним з центральн...